Monday 25 April 2011

Fenomena yang Menyebabkan Harga Emas Naik

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Bagi pelabur dan dealer “to-be”, subjek gold trading ini tentunya masih baru buat anda. Dan anda akan tertanya-tanya, apakah fenomena yang boleh menyebabkan harga emas naik??? What are the factors which drive gold price up?? If you are one of them, artikel ini “perfecto” untuk anda..

Gold is superb! Kenapa? Kerana ianya mematuhi the “natural law of supply and demand”.

Natural Law of Supply and Demand = Demand MORE than Supply
@
Hukum Semulajadi Permintaan & Pengeluaran = Permintaan LEBIH TINGGI drpd Pengeluaran

So? Apa kaitannya? Dalam entry sebelum ini GCP Kenyalang ada menyentuh mengenai investment demand (permintaan untuk pelaburan), di mana sejak beberapa tahun kebelakangan ini, permintaan emas untuk pelaburan telah meningkat dengan mendadak. Dari tahun 2003-2009 sahaja kenaikannya telah mencecah 119% dengan net inflow berjumlah US$41 billion!!! Dan disebabkan peningkatan permintaan emas ini lah harga emas semakin naik dan naik..

Apa yang menyebabkan permintaan terhadap emas ini meningkat? Siapa yang demand emas ni sebenarnya? Investment demand sebenarnya dapat dibahagikan kepada 2 kategori:
  1. Gold reserve of central banks around the world
  2. Investment sector (sektor pelaburan)

Central banks seluruh dunia seperti Russia dan China telah menambah simpanan emas mereka dalam usaha untuk mengukuhkan kewangan masing-masing akibat ketidakstabilan nilai matawang US Dollar. Secara tidak langsung, ini menyebabkan peningkatan nilai emas di pasaran dunia.

Daripada pengalaman lalu, apabila ekonomi dunia tidak stabil (hilang arah) dan menuju ke arah proses pemulihan, harga emas akan naik (go bullish). Dan apabila nilai matawang utama dunia iaitu US Dollar susut, emas akan bertindak sebagai pelindung kepada para pelabur untuk menentang US Dollar.

Apa maksud semua ini sebenarnya??? Ok, GCP Kenyalang akan try sebaik mungkin untuk explain.. Teruskan membaca..

The 3 Golds = Emas, US Dollar dan Minyak Mentah (Black Gold)

The 3 Golds… Itulah nama yang telah diberikan oleh para pelabur kepada 3 elemen di atas. Sebenarnya ketiga-tiga elemen ini mempunyai kaitan yang sangat rapat. Apakah hubungan mereka? Ia dapat diringkaskan sebegini:

US Dollar – Emas -> Negatif
Minyak Mentah – Emas -> Positif

Kenapa hubungan di antara US Dollar dan emas adalah negatif? Penjelasan nya amat simple.. Begini kronologinya..

Polisi kewangan Federal Reserve US menaikkan interest rate --> Matawang US Dollar semakin banyak dicetak --> Permintaan untuk matawang US Dollar di pasaran susut --> Pelabur memilih untuk wait and see (langkah selamat) --> Pelabur kemudian berpaling kepada pasaran emas untuk melindungi pelaburan mereka

So di sini apabila para pelabur hilang kepercayaan kepada US Dollar, permintaan emas akan meningkat. Dan bila permintaan meningkat, harga emas pun meningkat.. Nampak tak trend nya di sini???

Nilai US Dollar TURUN = Harga Emas NAIK

Ok, sekarang mari kita berbicara pula tentang inflasi. Kenapa ia berlaku? Apa kaitannya dengan emas?

Harga barang komoditi utama dunia (minyak mentah) meningkat --> INFLASI

Senang cerita, as long as harga barang meningkat, berlakulah inflasi.. Dan apabila ini berlaku, para pelabur akan mengambil langkah selamat untuk melindungi pelaburan mereka dengan memilih pasaran emas. So, permintaan emas meningkat selari dengan kenaikan harga minyak mentah. Nampak lagi another trend di sini???

Harga Minyak Mentah NAIK --> Inflasi NAIK = Harga Emas Naik

Anda tahu situasi pasaran dunia sekarang??? Untuk pengetahuan semua, ketika ini nilai US Dollar agak lemah dan menunjukkan tanda-tanda akan menjadi lebih lemah. Ada juga khabar angin yang mengatakan negara Asia Barat dan China akan menggunakan matawang selain US Dollar disebabkan kelemahannya sekarang. Tahukah anda dengan khabar angin itu saja sudah cukup untuk melonjakkan harga emas dunia.

So, kalau anda menerima berita dari mana-mana media massa tentang ketidakstabilan pasaran dunia, harga minyak mentah sedunia naik ataupun US Dollar ditutup rendah against Ringgit Malaysia, bergembiralah wahai semua pemilik emas kerana itu bermakna harga emas naik!!! Kepada sesiapa yang belum ada emas tu, hubungi GCP Kenyalang di 016-8691581, lock harga dan mari kita sama-sama kita menyimpan emas untuk masa depan.. Wassalam..

No comments:

Post a Comment