Sunday 8 May 2011

Emas Sebagai Simpanan

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

GCP Kenyalang percaya ramai di kalangan anda yang nak untung daripada emas.. Beli then jual dalam masa setahun ataupun dua tahun to reap the profit daripada kenaikan harga emas.. But what if anda try untuk tidak menganggap emas sebagai investment tetapi sebagai simpanan? Anggap emas sebagai satu aset yang tidak susut nilai, sama seperti anda membeli rumah ataupun hartanah..

GCPK rasa tentu anda mempunyai simpanan di dalam Amanah Saham, Unit Trust, EPF, bank dan sebagainya.. Apa kata anda lihat emas ni sebagai salah satu bentuk simpanan juga? Tapi dalam bentuk yang lebih cantik dan bersinar-sinar lagi.. Tak rugi kita membekukan wang kertas dalam bentuk logam yang berharga ni.. Diiktiraf seluruh dunia pulak tu.. Dan dengan menyimpan emas, kewangan anda dapat dilindungi daripada dimakan inflasi.


Alright, mari kita tengok mathematically pula.. Let’s say anda ada RM100k.. Agak-agak lepas 10 tahun berapakah nilainya yang sebenar selepas ditolak inflasi.. Kalau inflasi 3% setahun, RM100k anda hanya bernilai RM70k sahaja selepas sedekad.. Bagaimana kalau anda beli emas yang bernilai RM100k??? Dengan kenaikan sebanyak 20% setahun, after 10 years emas anda bernilai RM300k dan mungkin lebih.. Jadi, mana satu pilihan anda? Simpan wang, ataupun tukar wang kepada emas dan simpan emas?

Percayalah, once anda start menyimpan emas, anda pasti akan teringin untuk menambah simpanan emas anda lagi dan lagi dan lagi.. Dengan simpanan emas yang sentiasa bertambah dari semasa ke semasa, pasti anda merasa rugi jika menjual emas sekadar untuk menambah jumlah wang fiat anda.. Pesan GCPK, hanya jual emas anda jika benar-benar terdesak ok.. Try your very best to keep your gold..

So, berapa banyak emas yang anda plan untuk simpan? Bagi GCPK, minimum 100g untuk setiap family pun ok.. Kalau ada rezeki lebih, beli emas lagi.. Rasulullah s.a.w. dah bersabda supaya kita menyimpan emas.. So, mari kita ikut sunnah baginda.. InsyaAllah hidup kita akan menjadi lebih berkat dan bahagia.. Amin..

No comments:

Post a Comment